Creatieve kruisbestuiving in Polen: Penny Roox’ transformatieve ervaring in de Playground Residence
2024-07-05
Onlangs heeft Penny Roox een uitzonderlijke ervaring opgedaan tijdens haar verblijf in de Playground Residence, een artistieke residentie in Sopot, Polen. In onderstaand artikel deelt Roox haar indrukken en ervaringen van deze elfdaagse muzikale reis, waar ze samenwerkte met muzikanten uit Polen, Duitsland, Oekraïne en Nederland.
Ze vond haar weg naar deze creatieve bijeenkomst via Music Hub Brabant. “Via MusicHub kwam ik bij de Playground Residence uit, een artist residence in Sopot, Polen – met de vraag of ik wellicht 11 dagen muziek wou maken met verschillende muzikanten uit Polen, Duitsland, Oekraïne en Nederland. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen.”
Thijs Schrijnemakers
Naast het delen van persoonlijke ervaringen in de Playground Residence, is het inzicht van Thijs Schrijnemakers, een van de initiatiefnemers en organisatoren van het project, onmisbaar voor het begrijpen van de bredere context en de impact van dit initiatief. Schrijnemakers biedt een duidelijk perspectief op de visie en doelstellingen van de Playground Residence. “De inspiratie achter de Playground Residence ligt in het verbeteren van de positie van professionele muzikanten.” Schrijnemakers legt uit: “Met The Playground Residence willen we de positie van professionele musici verbeteren, omdat dat hard nodig is. We streven een situatie na waarin het goed en gebruikelijk is om de tijd te nemen om toffe nieuwe muziek te maken en om ervaringen uit het werkveld uitgebreid met gelijkgestemden te delen.” Dit streven wordt gerealiseerd door middel van residenties.
Op het moment van haar deelname was Roox bezig met het releasen van haar debuut EP. Ze omschrijft haar verwachtingen voor ze aan de residentie deelnam: “Ik mistte het heel erg om muziek te maken – vooral ook het muziek maken met nieuwe mensen, omdat ik al twee jaar met alleen dít project bezig was. Dus met een gezonde dosis spanning reisde ik naar Polen! Ik hoopte natuurlijk terug te komen met nieuwe muziek, maar nam mezelf voor om niet te focussen op hetgeen wat er uit zou komen.”